söndag 12 augusti 2007

Tre bra och en dålig...

Om man vill kan man titta på film hela dagen. Och kvällen. Och det är väl typ det jag har gjort.

Det började med The Truman Show som är en av de filmer som jag hört mycket bra om, men som för mig inte riktigt når ända fram. Missförstå mig inte, jag tycker inte att det är en dålig film, men den hamnar väl ungefär på samma ställe på skalan som Liar Liar som för övrigt var den andra filmen jag såg idag. Vissa roliga scener innan herr Carrey går lite för långt, varvat med lite för söta scener och oengagerande färdsträckor.
Bottennappet för kvällen var dock Plump Fiction, en parodifilm med ogenomtänkta skämt och skrala skådarspelarinsatser. Min åsikt har alltid varit att man måste se filmer som inte är något vidare för att verkligen kunna uppskatta riktigt bra film. Och visst, jag drog lite på smilbanden när några nunnor kom gående som kostymnissarna i Tarantinos mästerverk Reservoir Dogs, men det räckte inte så långt och jag måste erkänna att jag inte orkade se klart hela filmen. En rätt ovanlig företeelse när jag väl satt mig framför en.

Så trodde jag att filmkvällen var över för min del, men tänka sig, 3:an visar Tremors! Innan jag såg denna film för första gången var jag rätt skeptisk. Jag menar, maskliknande saker som kommer upp ur marken och äter folk. Kan det vara så bra? Ja, det kan det, på något obeskrivligt sätt. Och roligt! Det är inte handlingen som bär denna film, utan dess karaktärer. Det komiska samspelet mellan Valentine McKee (Kevin Bacon) & Earl Bassett (Fred Ward) känns genomtänkt och vapengalningarna Burt (Michael Gross) & Heather Gummer (Reba McEntire) är helt ljuvliga.

Broke into the wrong goddamn rec room, didn't you, you bastard!

Men som med många andra filmer (Aliens undantaget, förutom fyran) när det blir både tvåor och treor med samma handling så faller konceptet mellan springorna, även om trean har ett litet uppsving i och med Burt Gummers vapenarsenal. Men vad gör det ikväll när den första filmen lockar till glada miner!

Inga kommentarer: