onsdag 8 augusti 2007

Ett första avtryck...

Jag tittar alldeles för mycket på tv. Eller alldeles lagom... jag har inte bestämt mig riktigt. Vad är "för mycket" egentligen? Fyra timmar? Åtta timmar? Tio? Kanske kan jag tänka mig att dra ner på mitt tv-tittande när ögonen börjar blöda. Men vi får se.

Så, vad tittar jag på? Svaret blir: allt möjligt. Men helst fiktion. Jag får nog av verkligheten genom att andas och att titta på nyheterna. Krig. Naturkatastrofer. Våld. Arbetslöshet. Brister i samhället. Är det inte en underbar värld vi lever i?
Tv, musik, film & komik är sådant som kan lätta på verkligheten när den blir alltför tung. Skapa nya världar, nya känslor och en trevligare tillvaro.

Tv-serier är underbara att ta till när man vill sudda ut vardagstristessen eller ångesten över att jag måste få tag på ett jobb sekunden min utbildning är klar för att inte gå i personlig konkurs. Du vet, sådant man helst inte vill tänka på.
Serier är speciellt bra när man ser dem så som de var ämnade att ses, nämligen flera avsnitt i följd och inte bara ett i veckan. Boxar med hela säsonger är Guds gåva till tv-nördarna (eller kanske bara till mig).

Musik kan få oss att slappna av eller ge oss mer energi, det kan passa vårt humör eller skapa ett bättre humör. Musik kan få oss att ta kontakt med andra eller rädda våra medpassagerare när det fulla, varma och försenade pendeltåget stannar mellan två stationer...

Film är visitkort från andra världar som kan fånga oss för att berika eller helt enkelt stjäla vår tid. Det är när man hoppar upp och ned i soffan i slutet på en film som man vet att den är riktigt bra (om du inte har sett The Usual Suspects - se den nu!).
Och det är när man kommer på sig själv mitt i filmen med att fundera på vart egentligen man lade den där grejen som kanske hör ihop med den där andra grejen eller när man kommer ut från biografen utan att kunna beskriva det man just har sett, som man vet att filmen inte direkt var någon hit.

Och vad vore världen utan humor? Ett gott skratt förlänger livet, eller? Jag vet inte om skratt kan förlänga livet, men komik gör åtminstone livet lite lättare att leva.

Inga kommentarer: