tisdag 3 mars 2009

We don't mind creepy

I helgen intogs två engelska filmer varav ingen gick på bio här. Jag vet inte vad SF håller på med. Den första är en romantisk komedi och kanske ska det vara amerikanskt för att SF ska höja på ögonbrynen. Den andra är en independentfilm vilket jag även där antar inte är SF:s prioritet. Deras förlust, men tyvärr även eran. Men de finns på dvd.

Den första har jag redan skrivit om en gång, jag lyckades se den på en filmfestival förra året: Run, Fat Boy, Run. Den var lika roande andra gången, även om jag är en aning partisk med tanke på hur mycket jag gillar Simon Pegg och Dylan Moran.

Den andra filmen sågs däremot för första gången. The Escapist.
En film som inleds med ”The Partisan” med Leonard Coen är på allvar. Omedelbar stämning. Jag fångades med första tonen och hölls fast till sista stavelsen i eftertexterna.
Det är Rupert Wyatts första långfilm och då det är en independentfilm utan större budget spelades den in på mindre än 30 dagar. Det märks inte på något annat sätt än att den känns äkta och levande och skitig och nära.

Huvudrollen är skriven för Brian Cox och han gör som vanligt en trovärdig rollprestation. I övriga roller ses bland andra Joseph Fiennes i en något annorlunda roll för honom, Damian Lewis (som jag antar inte behöver någon mer introduktion?) och Steven Mackintosh som spelar en riktigt äcklig karaktär – fantastiskt creepy.
The Escapist är en fåordig, lågmäld, välspelad och välklippt film.
Se den.

Inga kommentarer: