söndag 21 december 2008

Filmhelg

För tillfället känner jag mig bara glad när jag tittar på film. Lagomt patetiskt, jag vet. Men det är väl som min far alltid sade: ”Vem har sagt att en gris ska ha roligt?”
Nöff nöff...

Som tur är så har jag möjligheten att omringa mig med film. Och det är just det jag har gjort.
Att se Lock Stock & Two Smoking Barrels var som att träffa en kär gammal vän. Fortfarande en bra film. Snatch fungerar också fortfarande, även om jag tycker att delar av dialogen inte alltid håller vad jag anser vara det vanliga Guy Ritchie-måttet.
Kung Fu Panda bjöd på skratt och kung fu. Riktig kung fu, om man får tro min filmtittarpartner. Jag kan ju inte sådant där, men det var i alla fall en underhållande film.
Elizabeth är bra och vacker. Kostymdrama i sitt esse med Cate Blanchett, Geoffrey Rush och Christopher Eccleston i utmärkta rollprestationer.

Det blev varken Alien eller Aliens för mig igår. Det blev för sent och det är ju inte som att jag inte sett dem förut. Boxen med alla filmerna och fantastiskt mycket extramaterial står och lyser med sin närvaro i filmhyllan. Dock tittade jag just på Alien upphöjt till tre. Man kan skymta att det är David Finchers hantverk då och då, men i stort följer Alien 3 den Alien-tradition som skapades med de två tidigare filmerna. En del av de visuella effekterna är dock riktigt illa, vilket är förvånande och väldigt synd. Men jag gillar den ändå. Inte lika mycket som den första dock, men den är visserligen svår att slå trots sina nu 29 år.

Så det har blivit fem filmer hittills och helgen är inte över. Jag har haft mina tankar på Shallow Grave ett tag nu, men vi får se vad morgondagen bär med sig.

Inga kommentarer: