torsdag 18 december 2008

If a slap don't work, you cut 'em or you pay 'em, but you keep your receipts, cos this ain't the Mafia

Man måste älska en film som är underhållande från början till slut. Man måste älska en film som får en att skratta. För RocknRolla fick mig att skratta. Och le stort, även efter jag lämnat biosalongen. Det är så det ska vara. Det starkaste tecknet på att jag sett en bra film.
Och nu skiter jag i att jag var på perfekt humör för just en sådan här film igår, vilket gör att jag är fnittrande positiv nu, för RocknRolla var fan en bra film.

RocknRolla har den rätta Guy Ritchie-känslan. Snabba klipp, action, intressanta kameravinklar, smart musikanvändning, bra skådisar och underbar humor. Man vet vad man får. Men det gör inget, för det görs så bra, så underhållande.
Det finns några scener som står ut lite extra. Som det klantigt utförda rånet som leder till en riktigt underhållande jakt- och fightscen mellan The Wild Bunch och de nästintill oförstörbara ryssarna. Som filmhistoriens kanske bästa sexscen. Som scenen mellan One Two och Handsome Bob.
Jag gillar speciellt samspelet mellan One Two, Handsome Bob och Mumbles, vännerna som bildar The Wild Bunch. Och vad One Two gör för Handsome Bob... det är äkta vänskap. Och mitt hjärta växte till det dubbla.

RocknRolla får tre och ett halvt välsmakande popcorn.

2 kommentarer:

Michael sa...

Jag sökte på detta citatet och hamnade här, funny thing. =)

De sa...

Hehe, du skulle bara veta vad folk söker på ibland för att sedan hamna här. Många besvikna besökare blir det :D Men även om du nu bara var genompasserande och aldrig kommer läsa detta så uppskattar jag din kommentar.