lördag 7 februari 2009

Film 2009

Jag gör ett försök att skriva ett inlägg. Vi får se hur det går.

Empire listade i förra numret ett 60-tal filmer som har premiär 2009. Jag kommer inte att se alla, jag kommer inte vilja se alla, men några har i alla fall fångat mitt intresse, eller kommer i alla fall få en chans. Här är några av dem:

Inglourious Basterds av Quentin Tarantino. Simon Pegg skulle egentligen ha varit med men kunde inte. Jag tror dock att den kan vara sevärd ändå. Ett återbesök till Pulp Fiction har ju räddat min syn på herr Tarantino något. Och när han själv säger att Inglourious Basterds är som Reservoir Dogs fast med nazister, så är denna film ett rätt säkert biokort för 2009.

Watchmen av Zack Snyder. En superhjältefilm. Baserad på en serietidning eller graphic novel. Inget nytt under solen i en lång rad av superhjältefilmer. Jag har inget förhållande till Watchmen, men den kommer ändå att ses. Och jag kommer säkerligen att bli road.

Synecdoche, New York av Charlie Kaufman. Detta är en sådan där film som jag tror jag kunnat missa om jag inte aktivt letat efter en film att se med en vän. Sedan såg jag trailern och blev lite kär. Den kommer vara Kaufman-bisarr och kanske inte helt lättsmält, men jag förnimmade en slags söthet som värmde mitt hjärta.

Coraline av Henry Selick. Jag tycker verkligen att stop-motion är hur coolt som helst och jag kan inte tänka mig att jag inte kommer att se på denna film med ett stadigt leende på läpparna.

Transformers: Revenge of the Fallen av Michael Bay. Jag vet inte vad de kan göra för nytt med denna film, men eftersom den första inte var dålig får man väl ge även denna en chans. Storslagen action är garanterad. Stor duk ett plus, stor popcorn ett måste.

Monsters vs. Aliens av Rob Letterman och Conrad Vernon. Animerad? Ja. Road missTv? Med största säkerhet. Med söta monster och aliens samt en liten röst-dos av Hugh Laurie, hur kan det bli dåligt?

X-men origin: Wolverine av Gavin Hood. Om jag skulle ha gjort en film om en av karaktärerna i X-men, så är chansen rätt stor att jag hade valt just Wolverine. De andra huvudkaraktärerna (i filmerna) känns lite för… preppiga. Skulle vara Nightcrawler då, men det har nog mer att göra med att Alan Cumming är bedårande söt.

Star Trek av J.J. Abrams. Jag har aldrig riktigt följt serien eller sett filmerna. Jag har sett några avsnitt då och då, men skulle inte kalla mig för ett fan. Men det nya formatet och det faktum att Simon Pegg är med, ökar chanserna för att jag kommer se den.

Terminator Salvation av McG. Behövs det verkligen någon mer Terminator-film? Jag är lite kluven. Jag tror att den kan bli schysst, så jag lär ju se den. Men jag tror att jag kommer se den mest för att Arnvold INTE är med i den. För snälla säg att han inte är med! Dessutom har Danny Elfman hållit i musikspakarna så det är bara att luta sig tillbaka och njuta.

The Imaginarium of dr. Parnassus av Terry Gilliam. Åh, jag är verkligen förtjust i Terry Gilliam! Jag skulle kunna tillägna ett helt inlägg bara till honom, och det kanske jag kommer att göra också lite längre fram. Jag har en känsla av att denna film kommer vara underbar, till handling, utseende och framförande. Måste ses!

Where the Wild Things Are av Spike Jonze. Jag är fortfarande helt till mig när det gäller den här filmen. Vill se nu! Men hit kommer den väl inte förrän någon gång nästa år…

Så, elva filmer. Det kommer att bli fler, garanterat. Men just nu är det dessa som finns på min lista. Om det betyder att jag kommer se dem på bio eller inte, det får tiden utvisa. Jag tror nog mest på The Imaginarium of dr. Parnassus, Where the Wild Things Are, Monsters vs. Aliens och Coraline för tillfället. Har ni tips på någon mer jag bör se så tar jag gärna emot förslag.

Jag kommer att skriva lite mer om varje film när de närmar sig eller när jag sett dem. För vissa av dessa dröjer det nämligen ett antal månader innan de kommer hit och både ni och jag kommer att glömma det ändå om jag skulle haft med något om handlingen på alla nu.
Dessutom ska jag snart bege mig ut i dimman och se på The Curious Case of Benjamin Button av David Fincher. Måste bara försöka sänka mina förväntningar något…

Inga kommentarer: