tisdag 1 januari 2008

Gott nytt filmår!

Vad jag kan säga om 2007 är att jag har sett alldeles för få filmer. Speciellt på bio. De enda jag just nu kan dra mig till minnes är: Spider Man 3, Hot Fuzz, Zodiac, Pans Labyrint, 1408, Transformers, Sunshine, Bourne Ultimatum samt Simpsons-filmen.
Rent ut sagt tragiskt. Så mitt nyårslöfte är helt enkelt: gå på bio oftare! Bli snällare eller motionera mera – sådan skit kan ta sig.

Det är några filmer som jag redan nämnt; No Country For Old Men, The Dark Knight, Run, Fat Boy, Run och nya Alien vs. Predator. Men jag ser naturligtvis fram emot andra filmer också. 2008 ser ut att bli ett bra filmår.

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street av Tim Burton ser ut att bli en sådan där traditionell Burton-film som jag älskar, med ett litet undantag… det är en musikal. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det, men av det lilla jag sett är den ack så charmigt mörk. Sedan blir den ju inte sämre av att Johhny Depp har huvudrollen eller att Alan Rickman (wohoo) och Helena Bonham Carter är med.

Jag är medveten om att Run, Fat Boy, Run är en romantisk komedi, men jag ser ändå väldigt mycket fram emot den. Jag avgudar ju Dylan Moran och i smyg även Simon Pegg. Det konstiga med denna film är att den hade premiär i England redan i september i år, men eftersom vi följer USA (någon som vet varför?) så har den inte premiär här förrän i slutet av mars 2008. Störtlöjligt!

En film som ser ut att kunna bli 2008 års sötaste film är Pixars nya film WALL•E. Den handlar om en liten robot som samlar ihop skräp till små kuber på jorden efter att allt och alla dött ut.
Här är en trailer, den som inte blir berörd av den har inget hjärta. Så är det bara.


Första halvårets filmer på min biolista just nu:
Aliens vs. Predator: Requiem (januari) – anytime.
I Am Legend (januari) – Will Smith i Ensam Hemma 5? Hoppas inte…
No Country For Old Men (februari) – det är något speciellt med Coen-brödernas filmer.
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (februari) – kannibalist, javisst!
Run, Fat Boy, Run (mars) – go Dylan, go Dylan!
Indiana Jones And the Kingdom of the Crystal Skull (maj) – kan inte låta bli att bli nyfiken.
WALL•E (juni) – tihi med socker på.
The Incredible Hulk (juni) – Hulk mad! Jag är så lättroad…
The Dark Knight (juli) – why so serious? Moohaahahaaa!

Har ni tips om andra filmer jag bör se, lämna gärna en kommentar!

Inga kommentarer: