lördag 26 januari 2008

I’m serious as an erection problem

Jag har aldrig varit ett fan av Pierce Brosnan. Jag har tyckt att han har varit lite stel, om än lite med glimten i ögat vid vissa tillfällen. Så varför skriver jag då om honom nu? Herr Bond med flera kan nämligen ta sig – fram för Julian Noble i The Matador! Shit, vilken bra karaktär! Så totalt sliten i kanterna, en barnsligt retstickig lögnare, suput och runtknullande fuck-up, som ändå lyckas mörda folk till höger och vänster. Men inte som torped, nej nej, utan som en dödens problemlösare. Mycket mer affärsaktigt.

Själva filmen lunkar på i maklig takt och är sådär trevlig som en varm filt kan vara en kall vinterkväll. Och komisk. En lönnmördare möter en affärsman, tycke uppstår, lönnmördaren går in i väggen och söker upp affärsman för att be om hjälp, affärsman ställer upp och lönnmördare kan pensionera sig på en ö med grekiska skönheter.
Visst låter det bra? Jag skrattar i alla fall högt ett antal gånger och det är ett rätt bra betyg, om man frågar mig.

Apropå bra film så frågade någon från mitt tidigare liv om jag hade något filmtips. I have oodles. Problemet med att fråga mig om filmtips är dock att jag som oftast får hjärnsläpp och sitter och fnittrar en lång stund framför filmhyllan, i stort behov av medicinering och tvångströja.
En enkel liten förfrågan om ett filmtips resulterar istället i ett långt mail med ett större antal filmer uppställda efter olika genrer. Och ändå glömde jag The Matador! Så om du, av någon anledning, skulle läsa detta Marcus, så se även Matador. Om inte för handlingens skull så åtminstone för att se Pierce Brosnan i hans absolut bästa rollprestation.

Inga kommentarer: