onsdag 23 januari 2008

And here are the nominees...

Jo, just det. Oscarsnomineringarna är klara. Vi får väl hoppas att manusförfattarstrejken inte sätter käppar i hjulet för även denna ceremoni.

Här är några av kategorierna. Kan ni gissa vilka jag hejar på?

Bästa film
Atonement
Juno
Michael Clayton
No country for old men
There will be blood

Bästa manliga huvudroll
George Clooney i Michael Clayton
Daniel Day-Lewis i There will be blood
Johnny Depp i Sweeney Todd the demon barber of fleet street
Tommy Lee Jones i In the valley of elah
Viggo Mortensen i Eastern promises

Bästa kvinnliga huvudroll
Cate Blanchett i Elizabeth: the golden age
Julie Christie i Away from her
Marion Cotillard i La vie en rose
Laura Linney i The savages
Ellen Page i Juno

Bästa regi
Julian Schnabel för The diving bell and the butterfly
Jason Reitman för Juno
Tony Gilroy för Michael Clayton
Joel Coen och Ethan Coen för No country for old men
Paul Thomas Anderson för There will be blood

Bästa scenografi
American ganster
Atonement
The golden compass
Sweeney Todd the demon barber of fleet street
There will be blood

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om du inte har sett Juno än, så kan jag rekommendera den.. jag och drickard tycker den är helt underbar! Vi har iofs inte sett så många av de andra :)

De sa...

Har inte sett den än, nej. Men jag har hört mycket bra om den.
Själv är jag ju väldans svag för Coen-bröderna, så det kunde inte bli annat än deras No Country For Old Men.