tisdag 17 juni 2008

With the occasional psychotic clown running through it...

Empire är filmtidningen med stort F. Den är informativ, rolig och elak – allt jag söker när det gäller bra läsning. Och så är de sådana fullkomliga filmnördar att det värmer långt in i hjärteroten.
I det nya numret kan man avnjuta tio sidor om The Dark Knight. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte är exalterad. Jag tror mycket på denna film som utlovas vara mörkare än den första.
Men jag måste försöka att stilla min iver inför Jokern och komma ihåg att filmen inte handlar om honom utan om Batman och Harvey Dent. Som regissören Christopher Nolan säger om Heath Ledgers karaktär: …”he cuts through the movie the way the shark does in Jaws. He just kind of comes and goes and causes complete mayhem”… Hmm… och hur ska det stilla min iver? Damn.

I övrigt skriver Empire detta om den engelska The Escapist: ”Brian Cox trying to break out of prison. Do you need to know any more to want to see it?” Nej, det behöver jag inte.

Men för att placera lite grädde ovanpå moset så är även Damian Lewis med och spelar ”creepily soft-spoken top convict”. Måste ses.

Jag har gillat Christopher Eccleston sedan jag såg och avgudade Shallow Grave. Han är även ondskefullt bra som Norfolk i Elizabeth. Men G.I. Joe? Jag är skeptisk. Men när de övriga skådisarna i deras tajta skinnkreationer packar helautomatiskt maskingevär, pistoler, mini-gun och armborst(?) som favoritvapen, förlitar sig den stiligt kostymklädde Eccleston på ”Sheer, evil brain power”. Sådant måste applåderas.

Och för alla som någon gång under er ungdom såg Evil Dead-filmerna och föll för en viss Bruce och hans hakcharm, så gissar jag att filmen My Name is Bruce är något för er. En alkoholiserad, trailerboende och B-filmande Bruce Campbell tas för sin karaktär Ash av ett fan och blir indragen i en kamp mot en kinesisk demon. Låter det inte för härligt? Jag kommer i alla fall att skratta hela vägen till bion.
Förövrigt rekommenderar jag hans självbiografi If Chins Could Kill: Confessions of a B-movie actor. Mycket intressant och rolig läsning.

Inga kommentarer: