måndag 5 januari 2009

Sophie's choice

Både Dexter och House är nominerade till en Golden Globe som bästa drama-tv-serie. De, eller deras alter egos Michaeal C. Hall och Hugh Laurie, är även nominerade som bästa drama-tv-serie-skådespelare. Vem ska jag heja på? Det är ju ett omöjligt val! Eller? Låt oss fundera lite...

Dexter som koncept är nästintill perfekt. En seriemördare man med "gott samvete" kan heja på. Nu hejar jag visserligen även på vissa seriemördare som det inte är meningen att man ska heja på, men som har förtjänat min respekt genom att exempelvis laga mat av sina offer och servera dem till de som genomförde search party för samma offer (underbara morbida rysningar). Men Dexter mördar bara dåliga människor. Och jobbar dessutom för polisen som blodstänksexpert, vilket ärligt talat är ett riktigt coolt jobb.
Själva serien har varit bra, kittlande bra till och med vissa avsnitt. Men inte alla. Jag inser ju att det är svårt att göra en serie där alla avsnitt är lika bra, men det är tråkigt när vissa faller under bra-gränsen. Nu får väl erkännas att säsong två av Dexter intogs via tv-tablån och inte via box, vilket gör att serien riskerar att inte skina lika starkt som den borde. Det resulterade i att jag faktiskt blev lite besviken på några av avsnitten (de flesta som involverade Lila). Nåväl.

House är smått paniskt älskad här hemma. Han kan inte göra fel. Vilket i och för sig inte direkt gäller serien. Själva serien tyckte jag till att börja med, efter ungefär halva säsong ett, var lite samma och samma. Det var när jag tittade på det en gång i veckan på tv. Sedan såg jag reprisen då det visades ett avsnitt om dagen och jag blev smått förundrad över hur mycket bättre serien kändes, även andra halvan av säsongen. Och sedan dess har jag faktiskt inte blivit besviken. Visst finns det mellanavsnitt som inte är lika bra som de övriga, men de lämnar ändå efter sig en slags mysig känsla. Det är mycket möjligt att det mestadels beror just på Hugh Laurie som just är paniskt älskad här hemma, även om det bara är av mig. Han är ju en rolig, talangfull och blåögd engelsman... som spelar piano... Hmmm... valet var kanske inte så svårt ändå.

Eller så inser jag att detta inte är hela världen, att det finns svårare och framför allt viktigare val här i livet. Men vem orkar med det? Golden Globe delas ut 11 januari och galan visas på kanal 9 om det är någon som är intresserad.
De övriga nominerade som bästa dramaserie är In Treatment, Mad Men och True Blood. De övriga nominerade som bästa skådespelare i en dramaserie är Gabriel Byrne – In Treatment, Jon Hamm – Mad Men och Jonathan Rhys Meyers – The Tudors.
(Go Hugh!)

Inga kommentarer: