måndag 31 mars 2008

I love English series. Snack sized shows. Always leave you wanting more.

Som jag misstänkte så blev det inte så mycket tid över till att plugga i helgen. Mina ögon har istället vilat på en av mina husgudar. Nej, inte Maynard James Keenan eller Gary Oldman, utan Tv:n. Popcorn poppades, soffkuddar fluffades, persienner drogs ner och dvd:n laddades bland annat med Jekyll.

James Nesbitt passar verkligen i rollen som Hyde. Men han fungerar faktiskt lika väl som dr. Jackman. Det är vissa utseendeskillnader på dem båda; Hydes hår är mörkare och ögonen är lika svarta som ängeln Islingtons (om ni inte kan den referensen, så skäms!). Men man kan även se skillnader i kroppshållning och rörelser. Herr Nesbitt imponerar verkligen.

Tyvärr kan jag inte säga samma sak om hela serien. Missförstå mig inte, Jekyll är bra, riktigt bra. De första avsnitten är ofantligt, kittla-i-magtrakten bra. Men det håller tyvärr inte genom hela säsongen. Som förövrigt bara består av sex avsnitt. Larvigt få, men så är det också en engelsk serie. Om antalet hade varit det dubbla hade jag förstått att vissa saker lagts in för lite utfyllnad och breddning av handlingen, men som det är nu känns vissa scener som att de tar tid från det jag egentligen vill se: mer av Jackman och Hyde. Mer av växlingarna mellan dem, mer utbyggnad åt karaktärerna. Då hade denna serie varit fantastisk. Men den är absolut sevärd. Nu väntar jag bara på säsong två… Snälla, snälla, kan det inte bli en säsong två?

Inga kommentarer: