lördag 22 mars 2008

Mmmm... cheeeeeesecake

Jag brukar inte sprida recept omkring mig, men idag har det gjorts cheesecake här hemma och jag måste hitta på något att göra medan jag väntar på att den ska bli klar att sluka. Så här är ett recept på en cheesecake-variant som i alla fall jag avgudar:

CHEESECAKE

1. 3 äggvitor
-- 2 dl socker
vispas hårt

2. 3 dl grädde
-- 1 tsk vaniljsocker
vispas hårt

3. 3 ägg-gulor
-- 100 g philadelphiaost
vispas

Blanda allt och vispa lite. Smula digestivekex i botten på en form med löstagbar botten. Häll i smeten i formen. Smula digestivekex uppe på kakan. Låt stå i frysen i minst 4 timmar.

Ofantligt gott och enkelt att göra.
Det var alldeles för länge sedan jag åt en sådan. Sist var en sommardag när jag och trevligt sällskap försökte äta så många sorters döda och grillade djur (ko, gris, fisk och kyckling blev det) som vi kunde vid en och samma sittning. Otroligt att vi ens orkade efterrätt efter en sådan middag, men det gick.
Så, låt det smakas.

Inga kommentarer: