söndag 30 mars 2008

Most people respect the badge. Everyone respects the gun.

Ursäkta den ostiga rubriken, men jag var tvungen.

Robert De Niro och Al Pacino i samma film. Jag har alltid gillat De Niro, även om jag inte alltid har hållit med om hans filmval. Pacino har jag dock lite svårt för. Jag vet att han är aktad som skådespelare, men jag har lite svårt för hans obligatoriska utbrott. Om han ger utlopp för något sådant i denna film förtäljer inte trailern, men jag kan ju gissa.

Righteous Kill har en rätt klassisk handling: två poliser som ska försöka hitta en seriemördare som tar död på brottslingar lagen inte kunde döma. Samtidigt som de måste jaga honom kan de inte låta bli att beundra honom för att han gör det de inte kan göra.

Grejen med thrillers, oavsett om det gäller film eller tv-serie, så kan man ofta gissa vem som är mördaren. Detta på grund av att de använder sig av ett känt ansikte. Det vore trist om fallet är så även i denna, för i så fall har jag mina misstankar redan. Har ni? Någon som vill ställa upp i en gissningslek om vem som är mördaren? Fast det förutsätter ju ett visst intresse för filmen och jag är fortfarande inte riktigt säker på den.
Jag menar, den kan bli bra, men den kan också bli jävligt tråkig. Och även om jag kan förnimma lite charmig stämning mellan de snart pensionsgamla De Niro och Pacino, så brukar inte en sådan sak kunna bära upp en film som annars inte håller. Men samtidigt gillar jag ju polisthrillers (när de görs bra) så jag hoppas lite. Sådär i smyg.

Utsikt: förmodligen dvd. Det kommer finnas många andra filmer som jag hellre kommer att lägga ut 90 biospänn på.

Inga kommentarer: