fredag 16 maj 2008

Give me a Scotch. I'm starving

Jag trotsade magen och skolångesten och gav mig ut idag. Till stor del på grund av att jag började klättra på väggarna igår kväll efter att ha suttit instängd här i typ en vecka. Men även på grund av bions lockande. Så det bar iväg till Medborgarplatsen, popcorn i hand och biomörker. Och fnitter.
Så vad får mig att fnittra som en liten skolflicka? Finns visserligen fler svar på den frågan, men denna gång är det rätta svaret: Iron Man! Den var bra! Se den! Sådär, nu är mitt jobb gjort.

Inte? Nåväl, barn, sätt er då till rätta så ska missTv berätta en liten saga: Det var en gång en pojke som heter Robert. Robert sålde slangbellor till andra snälla barn. Men en dag blir lille Robert tillfångatagen av ett gäng med… låt oss säga troll. Trollen försöker tvinga Robert att bygga en JÄTTEslangbella, men Robert är smartare än trollen och bygger istället en dräkt i metall och slaktar trollen… eller nej, han tar bort den onda förbannelsen och förvandlar trollen tillbaka till barn igen. Döda barn visserligen.

Robert Downey Jr. passar utmärkt i rollen som Tony Stark. Mer pumpad än vad jag någonsin sett honom, med manér som är så sliskiga att de nästan blir charmiga och en attityd som är så dryg att man inte kan annat än att heja på honom. Personlighetsbrister som dock blir helt rätt genom Robert Downey Jr:s framförande.
Kanske är det humorn som gör det. För skrattade gjorde jag, högt och gärna. Så gillar jag den pimpinetta ställningen Iron Man tar till när han ska flyga. Som en liten plåtprinsessa. Så söt så.
Filmen är även snygg. De tekniska delarna är coola och trovärdiga. Fast vad annat kunde väntas när effektgenier som Stan Winston Studio och ILM är ombord?
Om jag måste klaga på något, så var det väl början. Jag är inget fan av ”36 timmar tidigare” (eller vad det stod) och här fanns det faktiskt ingen anledning till att ha med det heller. Men eftersom det var just i början, så glömde jag snabbt bort det. Annars var det en sak mot slutet också, men om jag skriver om det blir Anja sur på mig…
Jo, just det. Stanna kvar till efter eftertexterna. Ett litet tips bara.


För övrigt blir det ingen mer säsong av Cashmere Mafia, men var det verkligen någon som tittade på det? Det blir i alla fall mer House, Medium, Life, Criminal Minds, Heroes, Dirty Sexy Money, Grey's Anatomy, Cold Case, The New Adventures of Old Christine, How I Met Your Mother, Family Guy och The Simpsons (vem trodde något annat?).
En serie jag har varit lite nyfiken på är Pushing Daisies. Vet inte varför dock, då jag inte riktigt vet vad den handlar om. Någon som sett den?
Nej, nu måste jag plugga. Hu.


*inga barn kom till skada under detta blogginlägg

2 kommentarer:

Anonym sa...

pushing daisies suger! don't do it! sjukt barnsligt och förutsägbart.

kolla freaks and geeks i stället om du inte redan har det. det är bästa serien någonsin. STOR inspirationskälla i mitt c-projekt om gympalärare och det personliga helvete som skolan ofta är.

De sa...

Jaså. Kanske ska undvika den då...

Den såg jag när den gick på tv. Men det var ett bra tag sedan nu. Ska bli väldigt intressant att läsa din artikelserie!