lördag 26 juli 2008

Lets put a smile on that face!

Jag är varm. Men inte utanpå den här gången, utan inombords. Jag är även glad. Sådär fnittrigt glad som denna lilla skolflicka blir efter hon sett en bra film. För Dark Knight är en bra film.
Och Jokern (Heath Ledger) är suverän. Det visste jag visserligen redan, men han överträffade ofattbart nog de ofantligt stora förväntningar jag hade på honom.

Man kastas in i Jokerns galenskap redan i första scenen och sedan är det bara att luta sig tillbaka och njuta av färden.
Filmen är lång, två och en halv timma. Den känns lång, men inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt utan det märks på grund av hur mycket som händer under dessa timmar. Jaktscener, explosioner, detektivarbete, tekniska prylar, fightscener, konversationer - allt förpackat i ett mörkt paket av bra skådespelarinsatser, bra dialog och underbar galenskap.
Jag gillade samspelet mellan Bruce & Albert, mellan Jokern & Batman och mellan Jokern & Two-Face. Och Jokern i rödhårig peruk och sjuksköterskeuniform - priceless!

Joker: You won't kill me out of some misplaced sense of self-righteousness, and I won't kill you, because you're just too much fun. I think you and I are destined to do this forever.
Om det ändå vore så.

The Dark Knight får fyra popcorn.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Jag vill också se den, som tusan. Älskar ju som sagt Batman och efter Batman Begins, så hoppas jag på en ännu mer i The Dark Knight.

Tur att du gillade den, det bådar gott för min del, då du oftast har riktigt bra smak!

Luna sa...

Jag e så sjukt sugen på den! Ska bara se om Batman Begins (som jag gillade också) innan. Sen så!

mistlur sa...

nu är jag ännu mera pepp!